بر این اساس مراکز آموزشی و واحدهای استانی برمبنای سیاستها و راهبردهای مدون جشنواره و طبق زمانبندی تعیین شده نسبت به شرکت در جشنواره رویش درون دانشگاهی طبق این دستورالعمل اقدام نموده تا برگزیدههای بخشهای مختلف و همچنین آثار و دستاوردهای کانونی، پس از انجام ارزیابی و داوری به دبیرخانه جشنواره ملی رویش معرفی شوند.
مهمترین اهداف:
بخش های جشنواره رویش درون دانشگاهی:
1ـ بخش رقابتی
2ـ بخش غیر رقابتی
1ـ بخش رقابتی: این بخش، با هدف شناسایی و تشویق برگزیدگان عرصههای مختلف کانونهای فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی برگزار می شود. (پیوست 1)
آثار و دستاوردهای برگزیده فردی و گروهی جشنواره رویش درون دانشگاهی:
جشنواره رویش محملی برای شناسایی، ارائه و تقدیر از آثار برگزیده کانونها میباشد. بر این اساس کانونهایی که بیشتر صبغه هنری را دارا میباشند، امکان حضور در این بخش را خواهند داشت. شایان ذکر است سایر کانونها که دارای کارکردهای برنامه محور و اجرایی (مانند کانونهای محیط زیست، هلال احمر، آسیبهای اجتماعی، مطالعات فرهنگی و...) هستند می توانند در بخش ایدهها و برنامههای موفق کانونی (توضیح آن ذکر خواهد شد) به رقابت بپردازند. دو حوزه اصلی این بخش عبارتند از :
آثار و دستاورد های فردی: صنایع دستی، هنرهای تجسمی، ادبی، عکس، فیلمنامه، نمایشنامه و موسیقی (پیوست شماره 2)
آثار و دستاوردهای گروهی: فیلم، تئاتر، موسیقی (پیوست شماره 2)
تبصره ها:
الف) ـ عوامل تولید آثار فردی و گروهی، میبایست عضو کانون و دانشجوی همان مرکز باشند. در آثار گروهی مشترک کانون با نهادهای مرتبط غیردانشگاهی، حضور و همکاری یک یا دو نفر خارج از مرکز بلامانع است.
ب) ـ مبنای داوری و انتخاب برگزیدگان جشنواره ملی رویش، نتایج و اطلاعات ارائه شده از جشنواره درون دانشگاهی رویش میباشد لذا از اطلاعات ثبت شده مراکز در درگاه فرهنگی اداره کل فرهنگی وزارت علوم، برای تکمیل امر داوری و تطبیق اطلاعات ارائه شده، استفاده خواهد شد. (طرح یا آثار راه یافته به مرحله نهایی، در صورتی که درگاه فرهنگی ثبت نشده باشد، حذف میگردد)
پ) ـ فعالیتهای مشترک بین کانونی (اعم از فردی و گروهی) که منجر به تولید اثری در رشتههای یاد شده باشند میتوانند در این بخش شرکت نماید. به عنوان مثال: تولید مشترک فیلمی مستند توسط کانون محیط زیست با همکاری کانون فیلم و عکس مرکز و یا با نهادهای مرتبط، یک اثر محسوب شده و امکان حضور در این بخش را خواهد داشت.
ت) ـ آثاری که در سایر جشنوارههای منطقهای و ملی و حتی غیر دانشگاهی حائز رتبه برگزیده شدهاند نیز امکان حضور در این جشنواره را خواهند داشت.
ج)ـ آثار راه یافته به دبیرخانه جشنواره رویش درون دانشگاهی میبایست در بازه زمانی مهر ماه 1396 لغایت پایان آذرماه 97 تولید یا اجرا شده باشد. (کانونهایی که در اولین دوره جشنواره درون دانشگاهی رویش شرکت نموده و در بازه زمانی فوق می باشند نیز می توانند در این دوره شرکت نمایند)
چ) ـ مسئولیت اصالت اثر هنری ارائه شده به جشنواره رویش درون دانشگاهی بر عهده صاحب اثر و دبیر کانون مربوطه میباشد. همچنین آثار ارائه شده بایستی به تایید دبیر کانون و کارشناس فرهنگی واحد استانی مربوطه رسیده باشد.
ایده و طرح های برگزیده کانون ها:
بر مبنای آنچه که در بخش آثار برگزیده فردی و گروهی کانونی در جشنواره رویش دانشگاهی ذکر شد، کانونهایی که به لحاظ ماهیت فعالیت، کمتر در حوزه تولیدات کانونی فعال میباشند میتوانند در بخش ایده و طرحهای برگزیده کانونی رقابت نمایند. بر این اساس طرحها و ایدههای موفق کانونهای فرهنگی هر مرکز میتواند در جشنواره رویش درون دانشگاهی حضور داشته و برترینهای آنها از طریق ارزیابی و انتخاب داوران امکان حضور در جشنواره ملی رویش را خواهند یافت. شایان ذکر است برنامههای اجرا شده در این کانونها (اجرایی و برنامه محور) اعم از کارگاههای آموزشی، نشستها، پنل و سخنرانی و... (در قالب طرحها و ایدههای موفق) قابل ارائه میباشد.
بخش ایده و طرحهای برگزیده کانونها به دو قسمت ایده و طرحهای اجرا شده و ایده و طرحهای اجرا نشده تقسیم می شود که نکاتی در این خصوص دارای اهمیت است.
الف) هر کانون فقط مجاز به ارائه 3 طرح و ایده موفق دانشجویی ( اعم از اجرا شده و اجرا نشده) به جشنواره رویش درون دانشگاهی میباشد.
ب) ایدهها و طرحهای شرکت داده شده در جشنواره رویش درون دانشگاهی و ملی میبایست دارای استاندارد طرح نویسی (مقدمه، اهداف، ضرورت، محتوای طرح، نظام اجرایی به لحاظ مالی، زمانی و عملیاتی، سطح مشارکت، داخلی یا فرابخشی و...) باشند. همچنین طرح ها باید دارای توجیه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشند.
ت) طرحها و ایدهها میبایست کاربردی، خلاقانه، روزآمد، اثربخش و ترجیحاً دارای نگاه فرابخشی باشند.
ث) ایدهها و طرحهای اجرا شده راه یافته به دبیرخانه جشنواره رویش درون دانشگاهی میبایست در بازه زمانی مهر ماه 1396 لغایت پایان آذرماه 97 تدوین شده باشند.
ج) طرحها و ایدههایی که متناسب با فضای مجازی و امکان استفاده در شبکههای اجتماعی را دارند، دارای امتیاز ویژه ای در مرحله نهایی (رویش ملی) میباشند.
چ) طرحها و ایدههایی که متناسب با مسائل مبتلابه اجتماعی از جمله آسیبهای اجتماعی، محیط زیست و سایر موضوعات روز جامعه باشند، دارای امتیاز ویژه در جشنواره ملی رویش هستند.
ح) تلاش میشود طرحها و ایدههای برگزیده جشنواره رویش درون دانشگاهی و ملی برای اجرا به سازمانها و نهادهای مرتبط معرفی گردند.
2ـ بخش غیر رقابتی
1ـ معرفی چهرههای موفق کانونی
2ـ نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای کانونها
3ـ کارگاهها و دورههای آموزشی
4ـ نشستهای هم اندیشی و کمیسیونها
1ـمعرفی چهرههای موفق کانونی :
خانواده بزرگ کانونها به عنوان یکی از پرمخاطبترین و فعالترین گروه های دانشجویی پس از گذشت حدود 20 سال از آغاز فعالیت خود به عنوان یکی از مهمترین ارکان فعالیتهای دانشجویی در دانشگاهها مشغول به فعالیت میباشد. این در حالی است که هم اینک بسیاری از فعالان ادوار مختلف کانونها به مدد تجارب و آموزههای کسب شده در دوران تحصیل و فعالیت در کانونها توانسته اند به موفقیتها و جایگاههای شاخصی در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، هنری، دینی، اجتماعی و... دست یابند. با هدف تجلیل از چهرههای موفق کانونهای فرهنگی در طی سالهای فعالیت در دانشگاه و تاکید بر ظرفیتهای موجود در این مجموعههای دانشجویی در نظر است تا در این دوره افراد موفقی که از عرصه کانونها به توفیقات ارزشمندی در سطح جامعه و بین المللی نائل آمدهاند شناسایی و به جامعه دانشگاهی معرفی شده و از تجربیات ارزنده آنها بهره لازم به عمل آید.
الف) نحوه معرفی چهره موفق کانونها:
1ـ الف) انتخاب این افراد شاخصهایی از قبیل: سطح و مرتبه علمی، کارآفرینی، کسب عناوین و رتبههای ملی و بین المللی، جایگاه اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه، انجام فعالیتهای خیرخواهانه و عام المنفعه و... موثر میباشد.
2ـ الف) دبیرخانه جشنواره درون دانشگاهی رویش میتواند، در ساخت تیزر و سایر تولیدات جشنواره رویش درون دانشگاهی از چهرههای موفق کانونی استفاده لازم صورت پذیرد.
3ـ الف) برای افراد معرفی شده به عنوان چهره موفق کانونی، دبیرخانه جشنواره رویش درون دانشگاهی، غرفهای را برای حضور و برگزاری نشستهای تبادل نظر اختصاص دهد.
4ـ الف) افراد معرفی شده به عنوان چهره موفق کانونی باید سابقه عضویت در کانونهای فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی مرکز را داشته باشند. (عضو شورای مرکزی یا مجمع عمومی کانون)
5ـ الف) معرفی اعضای کانون که هم اینک مشغول تحصیل میباشند نیز بلامانع می باشد.
6ـ الف) معرفی افرادی که هم اینک در خارج از کشور مشغول تحصیل یا کار می باشند نیز امکانپذیر میباشد.
7ـ الف) لازم به ذکر است در معرفی چهره موفق کانونها، ضروری است صلاحیتها و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی مد نظر قرار گیرد.
2ـ نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای کانونها
به منظور زمینهسازی و تقویت فعالیتهای جمعی دانشجویی، توجه به نوآوری و برنامههای خلاقانه دانشجویان و ایجاد فضای نشاط و پویایی در فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه، در طول برگزاری جشنواره رویش درون دانشگاهی، غرفههایی به هریک از کانونهای شرکت کننده اختصاص مییابد. در این غرفهها، میبایست هر یک از کانونها صرفاً دستاوردهای کانونی، فعالیتهای فرهنگی خود را (اعم از تولیدات، دستاوردها و مستندات) به معرض نمایش بگذارد.
الف) ضروری است صرفاً آثار و تولیدات کانونهای فرهنگی مرکز در غرفههای نمایشگاهی ارائه گردد. بنابراین از ارائه تولیدات و آثار غیر کانونی که بیشتر به معرفی شهر یا محصولات فرهنگی و گردشگری استان میپردازد، اجتناب گردد.
ب) با توجه به اهمیت بهرهگیری از خلاقیتهای دانشجویی و نیز صرفه جویی در طراحی غرفههای نمایشگاهی، ضروری است از حداقل امکانات، مواد و مصالح ساده و کم هزینه و ترجیحاً قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست استفاده گردد. لازم به ذکر است که رعایت موارد یاد شده در جشنواره دارای امتیاز ویژه است.
زمان برگزاری:
زمان برگزاری جشنواره رویش درون دانشگاهی توسط شورای سیاستگذاری جشنواره دانشگاه و مطابق با تقویم اعلام شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین میگردد. که زمان برگزاری آن پایان دیماه 1397 میباشد.
آدرس دبیرخانه جشنواره:
تهران- خ انقلاب- بین خ حافظ و نجات الهی – پلاک 683 دانشگاه جامع علمی کاربردی- ساختمان شماره 2- معاونت فرهنگی و دانشجویی- دفتر امور فرهنگی و اجتماعی ، کد پستی:1599665111 ، شماره تماس :82778865 -021
اظلاعات بیشتر در لینک
https://cs.uast.ac.ir/fa/page/1211