امروز جمعه, 10 فروردین 1403، خوش آمدید

جشنواره رویش

جعفر سلیمی چهارشنبه، 05 دی 1397 - 13:57
جشنواره رویش به عنوان عرصه تجلی توانمندی­ها و استعدادهای ارزشمند کانون­های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی بستر مناسب برای انعکاس ظرفیت­های قابل توجه کانون­ها است. بی تردید برای رقم زدن رویشی نو و تبلور شکوفایی و خلاقیت در حوزه کانونی، برگزاری شایسته جشنواره­ رویش درون دانشگاهی گامی مهم به شمار می­آید که با مشارکت و همکاری واحدهای استانی و مراکز آموزشی دانشگاه محقق خواهد شد.

 بر این اساس مراکز آموزشی و واحدهای استانی برمبنای سیاست­ها و راهبردهای مدون جشنواره و طبق زمان­بندی تعیین شده نسبت به شرکت در جشنواره رویش درون دانشگاهی طبق این دستورالعمل اقدام نموده تا برگزیده­های بخش­های مختلف و همچنین آثار و دستاوردهای کانونی، پس از انجام ارزیابی و داوری به دبیرخانه جشنواره ملی رویش معرفی شوند.

مهم­ترین اهداف:

  •  نهادینه سازی هویت کانون­های فرهنگی و هنری مراکز
  •   شناسایی و معرفی استعدادهای شاخص و ناب دانشجویی در حوزه کانون­ها
  •    تشویق و ترغیب جامعه دانشگاهی به فعالیت های اجتماعی و فرهنگ
  •  تاکید بر توانمندی­ مدیریت­های فرهنگی و حوزه­­­های کارشناسی کانون­­های مراکز آموزشی
  •     ترویج فعالیت گروهی و قانون‌مند در مراکز

 

بخش های جشنواره رویش درون دانشگاهی:

1ـ بخش رقابتی

2ـ بخش غیر رقابتی

1ـ بخش رقابتی: این بخش، با هدف شناسایی و تشویق برگزیدگان عرصه­های مختلف کانون­های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی برگزار می شود. (پیوست 1)

  آثار و دستاوردهای برگزیده فردی و گروهی جشنواره رویش درون دانشگاهی:

   جشنواره رویش محملی برای شناسایی، ارائه و تقدیر از آثار برگزیده کانون­ها می­باشد. بر این اساس کانون­هایی که بیشتر صبغه هنری را دارا می­باشند، امکان حضور در این بخش را خواهند داشت. شایان ذکر است سایر کانون­ها که دارای کارکردهای برنامه محور و اجرایی (مانند کانون­های محیط زیست، هلال احمر، آسیب­های اجتماعی، مطالعات فرهنگی و...) هستند می توانند در بخش ایده­ها و برنامه­های موفق کانونی (توضیح آن ذکر خواهد شد) به رقابت بپردازند. دو حوزه اصلی این بخش عبارتند از :

آثار و دستاورد های فردی: صنایع دستی، هنرهای تجسمی، ادبی، عکس، فیلم­نامه، نمایش­نامه و موسیقی (پیوست شماره 2)

آثار و دستاورد­های گروهی: فیلم، تئاتر، موسیقی (پیوست شماره 2)

تبصره ها:

الف) ـ عوامل تولید آثار فردی و گروهی، می­بایست عضو کانون و دانشجوی همان مرکز باشند. در آثار گروهی مشترک کانون با نهادهای مرتبط غیردانشگاهی، حضور و همکاری یک یا دو نفر خارج از مرکز بلامانع است.

ب) ـ مبنای داوری و انتخاب برگزیدگان جشنواره ملی رویش، نتایج و اطلاعات ارائه شده از جشنواره­ درون دانشگاهی رویش می­باشد لذا از اطلاعات ثبت شده مراکز در درگاه فرهنگی اداره کل فرهنگی وزارت علوم، برای تکمیل امر داوری و تطبیق اطلاعات ارائه شده، استفاده خواهد شد. (طرح یا آثار راه یافته به مرحله نهایی، در صورتی که درگاه فرهنگی ثبت نشده باشد، حذف می­گردد)

پ) ـ فعالیت­های مشترک بین کانونی (اعم از فردی و گروهی) که منجر به تولید اثری در رشته­های یاد شده باشند می­توانند در این بخش شرکت نماید. به عنوان مثال: تولید مشترک فیلمی مستند توسط کانون محیط زیست با همکاری کانون فیلم و عکس مرکز و یا با نهادهای مرتبط، یک اثر محسوب شده و امکان حضور در این بخش را خواهد داشت.

ت) ـ آثاری که در سایر جشنواره­های منطقه­ای و ملی و حتی غیر دانشگاهی حائز رتبه برگزیده شده­اند نیز امکان حضور در این جشنواره را خواهند داشت.

ج)ـ آثار راه یافته به دبیرخانه جشنواره رویش درون دانشگاهی می­بایست در بازه زمانی مهر ماه 1396 لغایت پایان آذرماه 97  تولید یا اجرا شده باشد. (کانون­هایی که در اولین دوره جشنواره درون دانشگاهی رویش شرکت نموده و در بازه زمانی فوق می باشند نیز می توانند در این دوره شرکت نمایند)

چ) ـ مسئولیت اصالت اثر هنری ارائه شده به جشنواره رویش درون دانشگاهی بر عهده صاحب اثر و دبیر کانون مربوطه می­باشد. همچنین آثار ارائه شده بایستی به تایید دبیر کانون و کارشناس فرهنگی واحد استانی مربوطه رسیده باشد.

ایده و طرح های برگزیده کانون ها:

    بر مبنای آنچه که در بخش آثار برگزیده فردی و گروهی کانونی در جشنواره رویش دانشگاهی ذکر شد، کانون­هایی که به لحاظ ماهیت فعالیت، کمتر در حوزه تولیدات کانونی فعال می­باشند می­توانند در بخش ایده و طرح­های برگزیده کانونی رقابت نمایند. بر این اساس طرح­ها و ایده­های موفق کانون­های فرهنگی هر مرکز می­تواند در جشنواره رویش درون دانشگاهی حضور داشته و برترین­های آن­ها از طریق ارزیابی و انتخاب داوران امکان حضور در جشنواره ملی رویش را خواهند یافت. شایان ذکر است برنامه­های اجرا شده در این کانون­ها (اجرایی و برنامه محور) اعم از کارگاه­های آموزشی، نشست­ها، پنل و سخنرانی و... (در قالب طرح­ها و ایده­های موفق) قابل ارائه می­باشد.

   بخش ایده و طرح­های برگزیده کانون­ها به دو قسمت ایده و طرح­های اجرا شده و ایده و طرح­های اجرا نشده تقسیم می شود که نکاتی در این خصوص دارای اهمیت است.

الف) هر کانون فقط مجاز به ارائه 3 طرح و ایده موفق دانشجویی ( اعم از اجرا شده و اجرا نشده) به جشنواره رویش درون دانشگاهی می­باشد.

ب) ایده­ها و طرح­های شرکت داده شده در جشنواره رویش درون دانشگاهی و ملی می­بایست دارای استاندارد طرح نویسی (مقدمه، اهداف، ضرورت، محتوای طرح، نظام اجرایی به لحاظ مالی، زمانی و عملیاتی، سطح مشارکت، داخلی یا فرابخشی و...)  باشند. همچنین طرح ها باید دارای توجیه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشند.

ت) طرح­ها و ایده­ها می­بایست کاربردی، خلاقانه، روز­آمد، اثربخش و ترجیحاً دارای نگاه فرابخشی باشند.

ث) ایده­ها و طرح­های اجرا شده راه یافته به دبیرخانه جشنواره رویش درون دانشگاهی می­بایست در بازه زمانی مهر ماه 1396 لغایت پایان آذرماه 97 تدوین شده باشند.

ج) طرح­ها و ایده­هایی که متناسب با فضای مجازی و امکان استفاده در شبکه­های اجتماعی را دارند، دارای امتیاز ویژه ای در مرحله نهایی (رویش ملی) می­باشند.

چ) طرح­ها و ایده­هایی که متناسب با مسائل مبتلابه اجتماعی از جمله آسیب­های اجتماعی، محیط زیست و سایر موضوعات روز جامعه باشند، دارای امتیاز ویژه در جشنواره ملی رویش هستند.

ح) تلاش می­شود طرح­ها و ایده­های برگزیده جشنواره رویش درون دانشگاهی و ملی برای اجرا به سازمان­ها و نهادهای مرتبط معرفی گردند.

2ـ بخش غیر رقابتی

1ـ معرفی چهره­های موفق کانونی

2ـ نمایشگاه توانمندی­ها و دستاورد­های کانون­ها

3ـ کارگاه­ها و دوره­های آموزشی

4ـ نشست­های هم اندیشی و کمیسیون­ها

1ـمعرفی چهره­های موفق کانونی :

   خانواده بزرگ کانون­ها به عنوان یکی از پرمخاطب­ترین و فعال­ترین گروه های دانشجویی پس از گذشت حدود 20 سال از آغاز فعالیت خود به عنوان یکی از مهم­ترین ارکان فعالیت­های دانشجویی در دانشگاه­ها مشغول به فعالیت می­باشد. این در حالی است که هم اینک بسیاری از فعالان ادوار مختلف کانون­ها به مدد تجارب و آموزه­های کسب شده در دوران تحصیل و فعالیت در کانون­ها توانسته اند به موفقیت­ها و جایگاه­های شاخصی در عرصه­های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، دینی، اجتماعی و... دست یابند. با هدف تجلیل از چهره­های موفق کانون­های فرهنگی در طی سال­های فعالیت در دانشگاه و تاکید بر ظرفیت­های موجود در این مجموعه­های دانشجویی در نظر است تا در این دوره افراد موفقی که از عرصه کانون­ها به توفیقات ارزشمندی در سطح جامعه و بین المللی نائل آمده­اند شناسایی و به جامعه دانشگاهی معرفی شده و از تجربیات ارزنده آن­ها بهره لازم به عمل آید.

الف) نحوه معرفی چهره موفق کانون­ها:

1ـ الف) انتخاب این افراد شاخص­هایی از قبیل: سطح و مرتبه علمی، کارآفرینی، کسب عناوین و رتبه­های ملی و بین المللی، جایگاه اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه، انجام فعالیت­های خیرخواهانه و عام المنفعه و... موثر می­باشد.

2ـ الف) دبیرخانه جشنواره درون دانشگاهی رویش می­تواند، در ساخت تیزر و سایر تولیدات جشنواره رویش درون دانشگاهی از چهره­های موفق کانونی استفاده لازم صورت پذیرد.

3ـ الف) برای افراد معرفی شده به عنوان چهره موفق کانونی، دبیرخانه جشنواره رویش درون دانشگاهی، غرفه­ای را برای حضور و برگزاری نشست­­های تبادل نظر اختصاص دهد.

4ـ الف) افراد معرفی شده به عنوان چهره موفق کانونی باید سابقه عضویت در کانون­های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی مرکز را داشته باشند. (عضو شورای مرکزی یا مجمع عمومی کانون)

5ـ الف) معرفی اعضای کانون که هم اینک مشغول تحصیل می­باشند نیز بلامانع می باشد.

6ـ الف) معرفی افرادی که هم اینک در خارج از کشور مشغول تحصیل یا کار می باشند نیز امکان­پذیر می­باشد.

7ـ الف) لازم به ذکر است در معرفی چهره موفق کانون­ها، ضروری است صلاحیت­ها و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی مد نظر قرار گیرد.

2ـ نمایشگاه توانمندی­ها و دستاورد­های کانون­ها

    به منظور زمینه‌سازی و تقویت فعالیت‌های جمعی دانشجویی، توجه به نوآوری و برنامه‌های خلاقانه دانشجویان و ایجاد فضای نشاط و پویایی در فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌، در طول برگزاری جشنواره رویش درون دانشگاهی، غرفه‌هایی به هریک از کانون­های شرکت کننده اختصاص می‌یابد. در این غرفه‌ها، می­بایست هر یک از کانون­ها صرفاً دستاوردهای کانونی، فعالیت‌های فرهنگی خود را (اعم از تولیدات، دستاوردها و مستندات) به معرض نمایش بگذارد.

الف) ضروری است صرفاً آثار و تولیدات کانون­های فرهنگی مرکز در غرفه­های نمایشگاهی ارائه گردد. بنابراین از ارائه تولیدات و آثار غیر کانونی که بیشتر به معرفی شهر یا محصولات فرهنگی و گردشگری استان می­پردازد، اجتناب گردد.

ب) با توجه به اهمیت بهره­گیری از خلاقیت­های دانشجویی و نیز صرفه جویی در طراحی غرفه­های نمایشگاهی، ضروری است از حداقل امکانات، مواد و مصالح ساده و کم هزینه و ترجیحاً قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست استفاده گردد. لازم به ذکر است که رعایت موارد یاد شده در جشنواره دارای امتیاز ویژه است.

زمان برگزاری:

  زمان برگزاری جشنواره رویش درون دانشگاهی توسط شورای سیاستگذاری جشنواره دانشگاه و مطابق با تقویم اعلام شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین می­گردد. که زمان برگزاری آن پایان دی­ماه 1397 می­باشد.

آدرس دبیرخانه جشنواره:

تهران- خ انقلاب- بین خ حافظ و نجات الهی – پلاک 683 دانشگاه جامع علمی کاربردی- ساختمان شماره 2- معاونت فرهنگی و دانشجویی- دفتر امور فرهنگی و اجتماعی ، کد پستی:1599665111 ، شماره تماس :82778865  -021

اظلاعات بیشتر در لینک

https://cs.uast.ac.ir/fa/page/1211